Lohja on ottanut uuden suunnan ja reippaan otteen koulujen suhteen. Onpa Lohja siitä hyvästä saanut valtakunnallistakin mediahuomiota. Ylen juttu Anttilan koulun tilanteesta
Toki jutussakin kerrotaan, että selkä seinää vasten oltiin. Mutta nyt ongelmat pyritään kartoittamaan, työryhmiä perustetaan ja kiirettä pitää, sillä työsarkaa todellakin riittää.
Nyt olisikin oiva tilanne miettiä uudestaan esim Maksjoen koulun lakkauttamista. Sen ei tarvitsisi olla prioriteettilistalla ensimmäisenä. Sisäilmaongelmaisia kohteita riittää, meidän tulisi keskittyä nyt niihin ensisijaisesti.
Esimerkiksi Maksjoen koulu. Se on sisäilmaterve, viihtyisä. Onhan rakennus vanha, mutta ajaa vielä asiansa.
Vuonna 2018 mahdollisesti tulevan lakkautuksen myötä Maksjoen koulun lapset tullaan siirtämään Rauhalan kouluun, joka päällisin puolin näyttää ihan hyvältä, mutta jonka tekniset pisteet ovat 38. Eli siis ala-arvoiset. Kasvatus- ja opetuslautakunnan linjauksen mukaan vastaanottavan koulun tekniset pisteet (kuntopisteet) tulisi olla vähintään 75%.
Rauhalan kouluun ollaan ilmeisesti tänä vuonna vaihtamassa ikkunoita ja laajempi muutostarve tullaan selvittämään. Nostaako se tarpeeksi pisteitä, jotta lapset voidaan ottaa vastaan? Vaikka pisteet riittäisivätkin, tila ei riitä kaikille.
Rauhalan kouluun ei mahdu kaikki nämä oppilaat, joten Rauhalasta tultaisi siirtämään 5-6 luokkalaiset Järnefeltin kouluun. Ketjureaktio.
Järnefeltin tekniset pisteet ovat hyvät, oikeastaan erinomaiset; 87. Mutta miksi? Sisäilmaepäilyjä on. Järnefeltin kouluun ei olla ilmeisesti vielä tekemässä kuin vähäisiä muutostöitä.
Yksi kehityskelpoisimmista kouluverkon kehitysideoista on Ojamon koulun kehittäminen. Ojamon alakoulun erittäin kaivattua peruskorjausta suunnitellaan. Koulusta on jo jokin aika kuulunut sisäilmaepäilyjä, lapsia oireilee, on sairaspoissaoloja.
kuva: Mikko Koivisto |
Oppilaaksiottoalueet tulisi muuttumaan. Olisiko se hyvä asia? Kuvittelisin niin. Tätä nykyä Ojamon alakoululta mennään kolmeen eri yläkouluun, tämä luonnollisesti tulisi muuttumaan. Toki se tekisi alueelle sen, että ainakin liikennejärjestelyt tulee miettiä uudelleen, kevyenliikenteen väylät, eli koko alue saattaisi mennä uusiksi, mutta hyvällä suunnittelulla ja järkevällä sjoittelulla alueesta tulisi todella hyvä.
Kuva: Mikko Koivisto |
Kuva: Mikko Koivisto |
Ojamon koulua parantaessa tulee väkisinkin mieleen, mitä koko alueelle voisi samalla tehdä. Otetaanpa vaikka esimerkiksi vaikka liikekeskus, jossa on kaksi pubia ja ruokapaikka, seurakunnan tiloja, tilitoimisto...voisiko liikekeskusta kehittää/parantaa? Alue on hieman syrjäinen, ehkä vähän nukkuvan oloinen välillä, mutta jos koulua kehitetään, on se yleensäottaen koko alueen profiilia nostattava, koulu vaikuttaa positiivisesti alueen väestökasvuun, eikä pidä unohtaa sitä, että se nostaa myös alueen asuntojen arvoa. Jos Ojamon yhtenäiskoulu toteutuu, tarvitaan alueelle lisää asuntoja, sinne mahtuu.
No, vanhoista kuvista uusiin kuviin:
Lohjan karttapalvelu |
Kiinnostaisi tietää, mitä se käytännössä tarkoittaa. Mitä se siis tarkoittaa alueen kehittämiselle?
Kuva: Mikko Koivisto |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti